Fitna and Qatl

Al-Baqara (The Cow) 2:217
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَصَدٌّ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِندَ اللّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَن يَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُوْلَـئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
They will ask thee about fighting in the sacred month. Say: "Fighting in it is an awesome thing (grave transgression); but turning men away from the path of God and denying Him, and [turning them away from] the Inviolable House of Worship and expelling its people there from - [all this] is yet more awesome (greater transgression) in the sight of God, since oppression is more awesome (greater transgression) than killing." [Your enemies] will not cease to fight against you till they have turned you away from your faith, if they can. But if any of you should turn away from his faith and die as a denier of the truth - these it is whose works will go for nought in this world and in the life to come; and these it is who are destined for the fire, therein to abide.

Al-Baqara (The Cow) 2:191
وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ
And slay them wherever you may come upon them and drive them away from wherever they drove you away - for oppression is even worse than killing. And fight not against them near the Inviolable House of Worship unless they fight against you there first; but if they fight against you, slay them: such shall be the recompense of those who deny the truth.

5:32 مِنۡ أَجۡلِ ذَٲلِكَ ڪَتَبۡنَا عَلَىٰ بَنِىٓ إِسۡرَٲٓءِيلَ أَنَّهُ ۥ مَن قَتَلَ نَفۡسَۢا بِغَيۡرِ نَفۡسٍ أَوۡ فَسَادٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ فَڪَأَنَّمَا قَتَلَ ٱلنَّاسَ جَمِيعً۬ا وَمَنۡ أَحۡيَاهَا فَڪَأَنَّمَآ أَحۡيَا ٱلنَّاسَ جَمِيعً۬ا‌ۚ وَلَقَدۡ جَآءَتۡهُمۡ رُسُلُنَا بِٱلۡبَيِّنَـٰتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرً۬ا مِّنۡهُم بَعۡدَ ذَٲلِكَ فِى ٱلۡأَرۡضِ لَمُسۡرِفُونَ
اسی سبب سے ہم نے بنی اسرائیل پر لکھا کہ جس نے کسی انسان کو خون کے بدلے یا زمین میں فساد پھیلانے کے سوا کسی اور وجہ سے قتل کیا گویا اس نے تمام انسانوں کو قتل کر دیا اورجس نے کسی کو زندگی بخشی اس نے گویا تمام انسانوں کی زندگی بخشی اورہمارے رسول ان کے پاس کھلے حکم لا چکے ہیں پھر بھی ان میں سے بہت لوگ زمین میں زیادتیاں کرنے والے ہیں
Because of that We ordained for the Children of Israel that if anyone killed a person not in retaliation of murder, or (and) to spread mischief in the land - it would be as if he killed all mankind, and if anyone saved a life, it would be as if he saved the life of all mankind. And indeed, there came to them Our Messengers with clear proofs, evidences, and signs, even then after that many of them continued to exceed the limits (e.g. by doing oppression unjustly and exceeding beyond the limits set by Allâh by committing the major sins) in the land!.

جب ھمیں یہ معلوم ھوگیا. کہ فتنہ قتل سے بڑی چیز ھے. تو معلوم کرنا کہ فتنہ کیا چیز ھے. کیا اس میں سستی کرنا فتنےکو بڑھانے کے برابر نہیں آتا؟

آپ نے ایک بہت گہرا اور اہم سوال اٹھایا ہے۔ قرآن میں "فتنہ" کا ذکر مختلف سیاق و سباق میں آیا ہے، اور اس کا مطلب حالات اور تناظر کے مطابق بدل سکتا ہے۔ عمومی طور پر "فتنہ" ایسی حالت یا عمل کو کہا جاتا ہے جو آزمائش، فساد، گمراہی، یا معاشرتی بگاڑ کا سبب بنے۔

جب ہمیں یہ معلوم ہو کہ فتنہ قتل سے بڑی چیز ہے (جیسا کہ قرآن میں ذکر کیا گیا، سورۃ البقرہ 2:191)، تو اس کی سنگینی کو سمجھنا لازمی ہوجاتا ہے۔ فتنے کو نظرانداز کرنا یا اس کے خاتمے میں کوتاہی کرنا نہ صرف اس کے بڑھنے کا سبب بن سکتا ہے بلکہ یہ ایک طرح سے اس کے اثرات کو تقویت دینے کے مترادف ہو سکتا ہے۔

فتنے کو بڑھنے سے روکنے کے لیے:

  1. علم اور فہم حاصل کرنا: سب سے پہلا قدم یہ ہے کہ ہم فتنے کی نوعیت کو سمجھیں—یہ عقیدے میں بگاڑ، معاشرتی عدم استحکام، یا کسی اور شکل میں ہوسکتا ہے۔
  2. عملی اقدام: جب فتنے کی جڑوں کا تعین ہوجائے، تو اس کے تدارک کے لیے مناسب اور حکیمانہ اقدامات کرنا ضروری ہے۔
  3. اخلاقی قیادت: اگر معاشرہ صحیح قیادت سے محروم ہو، تو فتنے کا خطرہ بڑھ سکتا ہے۔ ایسے میں اچھے اخلاق و کردار والے افراد کو قیادت سنبھالنی چاہیے۔
  4. اتحاد اور صبر: فتنے کا مقابلہ صبر، حکمت اور اتحاد سے کیا جا سکتا ہے۔ تفرقہ بازی فتنے کو مزید ہوا دیتی ہے۔
  5. دعا اور توکل: اللہ سے مدد طلب کرنا اور دعا کرنا کہ وہ فتنے کے اثرات سے بچائے اور اس کے خاتمے کے لیے راہیں کھولے۔

فتنے کو نظرانداز کرنا:

فتنے کو نظرانداز کرنا یا اس پر خاموش رہنا اکثر اس کی شدت کو بڑھا دیتا ہے۔ اگر معاشرے کے افراد اس کے خلاف آواز بلند نہ کریں، تو یہ غیر محسوس طریقے سے پورے معاشرے کو اپنی لپیٹ میں لے سکتا ہے۔

لہٰذا، فتنے کی نوعیت کو سمجھ کر بروقت اور دانشمندانہ اقدام کرنا ضروری ہے۔ آپ کی بات بالکل درست ہے کہ اس معاملے میں سستی کرنا فتنے کے پھیلاؤ کے مترادف ہوسکتا ہے۔ دین اسلام ہمیں اس بات کی تعلیم دیتا ہے کہ ہم خیر کی دعوت دیں اور برائی کو روکیں، تاکہ معاشرہ امن اور سکون کا گہوارہ بن سکے۔

"فتنہ" ایک عربی لفظ ہے جس کا مطلب مختلف سیاق و سباق میں بدلتا ہے۔ اس کے لغوی معنی "آزمائش" یا "جانچ" کے ہیں، لیکن قرآن و حدیث اور اسلامی تعلیمات میں "فتنہ" کے کئی مفاہیم ہیں، جو حالات اور تناظر کے مطابق مختلف ہوتے ہیں۔

لغوی اور اصطلاحی معنی:

  1. لغوی معنی:

    • آزمائش یا امتحان۔
    • کسی کو کسی مشکل یا آزمایش میں ڈالنا۔
    • گمراہی یا دھوکہ دینا۔
  2. اصطلاحی معنی:

    • دینی آزمائش: دین سے ہٹانے یا گمراہ کرنے کی کوشش۔
    • فساد: معاشرے میں انتشار، جھگڑے، اور بے سکونی پیدا کرنا۔
    • ظلم و جبر: کسی پر ظلم کرنا یا اسے دبانا۔
    • شرک یا کفر: دینِ حق سے انحراف یا خدا کے ساتھ شرک۔
    • امتحان: اللہ کی طرف سے دی گئی آزمائش، جو انسان کی ایمانی حالت کو پرکھنے کے لیے ہوتی ہے۔

قرآن و سنت میں "فتنہ" کا استعمال:

  1. شرک اور کفر:
    قرآن میں فرمایا گیا:

    "وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ"
    (فتنہ قتل سے بڑھ کر ہے)
    (سورۃ البقرہ: 191)
    یہاں "فتنہ" سے مراد دین سے روکنا یا شرک اور کفر کی حالت کو پیدا کرنا ہے۔

  2. آزمائش:
    اللہ تعالیٰ فرماتا ہے:

    "إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ"
    (تمہارے مال اور اولاد تمہارے لیے آزمائش ہیں)
    (سورۃ التغابن: 15)
    یہاں فتنہ سے مراد اللہ کی طرف سے دی گئی آزمائش ہے۔

  3. فساد اور انتشار:
    رسول اللہ ﷺ نے فرمایا:

    "فتنے اندھیری رات کے ٹکڑوں کی طرح ہوں گے۔"
    (مسلم)
    اس حدیث میں فتنہ سے مراد وہ حالات ہیں جو انسان کو دین سے بھٹکانے یا معاشرے میں فساد پیدا کرنے کا سبب بنیں۔


فتنہ کی اقسام:

  1. دینی فتنے:

    • ایمان میں کمزوری یا گمراہی۔
    • دین سے دور کرنا یا دین کی غلط تشریح کرنا۔
  2. معاشرتی فتنے:

    • جھوٹ، منافقت، اور بدعنوانی۔
    • قوموں اور افراد کے درمیان انتشار اور دشمنی۔
  3. سیاسی فتنے:

    • ظالم حکمران، ناانصافی، اور عوام پر جبر۔
  4. ذاتی فتنے:

    • نفس کی آزمائش، خواہشات کی پیروی، اور شیطانی وسوسے۔

فتنہ کے اثرات:

  • ایمان کی کمزوری اور گمراہی۔
  • معاشرتی امن و سکون کا خاتمہ۔
  • دشمنی، نفرت، اور جھگڑوں کا فروغ۔
  • دین اور دنیا دونوں کے معاملات میں نقصان۔

فتنہ سے بچنے کے لیے رہنمائی:

  1. اللہ کی پناہ مانگنا:

    "رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا"
    (اے ہمارے رب! ہمارے دلوں کو ہدایت کے بعد ٹیڑھا نہ کر)
    (سورۃ آل عمران: 8)

  2. قرآن اور سنت پر عمل کرنا: قرآن و سنت سے رہنمائی حاصل کر کے فتنے سے محفوظ رہا جا سکتا ہے۔

  3. صالح معاشرے کی تشکیل: ایسے حالات پیدا کرنا جہاں دین پر عمل کرنا آسان ہو اور انتشار و فساد کا خاتمہ ہو۔

  4. صبر اور دعا: فتنے کے وقت صبر کرنا اور اللہ سے مدد طلب کرنا بہترین راستہ ہے۔


"فتنہ" ایک بہت گہرا اور جامع موضوع ہے، اور اس کا تعلق انسان کی ذاتی، اجتماعی، اور دینی زندگی سے ہے۔ اس کی شدت اور اثرات کو سمجھ کر بروقت اقدامات کرنا ضروری ہے تاکہ فرد اور معاشرہ دونوں محفوظ رہیں۔

You have raised a very profound and important question. The term "Fitnah" is mentioned in the Quran in various contexts, and its meaning can change depending on the circumstances and context. Generally, "Fitnah" refers to a situation or act that causes trials, corruption, misguidance, or social unrest.

When we come to know that Fitnah is a greater sin than killing (as mentioned in the Quran, Surah Al-Baqarah 2:191), it becomes essential to understand its seriousness. Ignoring Fitnah or neglecting efforts to eliminate it can not only exacerbate its spread but also indirectly strengthen its effects.

Steps to Prevent the Spread of Fitnah:

  1. Gaining Knowledge and Understanding:
    The first step is to understand the nature of Fitnah—whether it is related to corruption in faith, social instability, or any other form.

  2. Taking Practical Action:
    Once the roots of the Fitnah are identified, appropriate and wise measures must be taken to address and eliminate it.

  3. Moral Leadership:
    If a society lacks proper leadership, the risk of Fitnah increases. In such cases, individuals with strong morals and character should take on leadership roles.

  4. Unity and Patience:
    Combating Fitnah requires patience, wisdom, and unity. Division and discord only fuel the spread of Fitnah.

  5. Supplication and Reliance on Allah:
    Seeking help from Allah and praying to be protected from the effects of Fitnah and for its elimination are critical steps.

Ignoring Fitnah:

Ignoring or remaining silent about Fitnah often increases its intensity. If the members of a society fail to stand against it, it can subtly take over the entire community.

Therefore, understanding the nature of Fitnah and taking timely and wise actions are essential. You are absolutely right that negligence in this matter can be tantamount to aiding the spread of Fitnah. Islam teaches us to invite towards goodness and prevent evil so that society becomes a place of peace and harmony.


What is Fitnah?

The Arabic word "Fitnah" has multiple meanings depending on the context. Its literal meaning is "trial" or "test," but in the Quran, Hadith, and Islamic teachings, "Fitnah" has various implications depending on the situation and context.

Linguistic and Terminological Meanings:

  1. Linguistic Meaning:

    • A trial or test.
    • Putting someone in a difficult or testing situation.
    • Deception or misguidance.
  2. Terminological Meaning:

    • Religious Trial: Efforts to divert or mislead someone from faith.
    • Corruption: Creating unrest, disputes, or instability in society.
    • Oppression: Subjecting someone to injustice or tyranny.
    • Polytheism or Disbelief: Straying from the truth of religion or associating partners with Allah.
    • Test: Trials given by Allah to evaluate a person’s faith.

Use of "Fitnah" in the Quran and Sunnah:

  1. Polytheism and Disbelief:
    Allah says in the Quran:

    "And Fitnah is worse than killing."
    (Surah Al-Baqarah: 191)
    Here, "Fitnah" refers to acts like preventing others from following their religion or promoting polytheism and disbelief.

  2. Trials:
    Allah states:

    "Your wealth and your children are but a trial (Fitnah)."
    (Surah At-Taghabun: 15)
    Here, "Fitnah" refers to the trials that Allah places upon individuals to test their faith.

  3. Corruption and Chaos:
    The Prophet Muhammad (peace be upon him) said:

    "There will be Fitnahs like pieces of a dark night."
    (Muslim)
    In this Hadith, "Fitnah" refers to circumstances that lead people away from religion or cause corruption in society.


Types of Fitnah:

  1. Religious Fitnahs:

    • Weakening of faith or misguidance.
    • Leading people away from the true path or misinterpreting religion.
  2. Social Fitnahs:

    • Falsehood, hypocrisy, and corruption.
    • Spreading division and hostility among individuals and communities.
  3. Political Fitnahs:

    • Oppressive rulers, injustice, and tyranny over the people.
  4. Personal Fitnahs:

    • Trials of the soul, desires, and whispers from Satan.

Effects of Fitnah:

  • Weakening of faith and guidance.
  • The destruction of social peace and harmony.
  • The spread of enmity, hatred, and disputes.
  • Harm to both religious and worldly matters.

Guidance to Avoid Fitnah:

  1. Seek Allah’s Protection:

    "Our Lord, do not let our hearts deviate after You have guided us."
    (Surah Aal-e-Imran: 8)

  2. Follow the Quran and Sunnah:
    Staying steadfast on the teachings of the Quran and Sunnah is a shield against Fitnah.

  3. Create a Righteous Society:
    Building an environment where practicing religion is easy, and corruption and unrest are minimized.

  4. Patience and Supplication:
    During times of Fitnah, patience and asking Allah for guidance and protection are the best courses of action.


"Fitnah" is a deep and comprehensive subject, encompassing aspects of personal, social, and religious life. Understanding its severity and effects and taking timely action is necessary to protect both individuals and society from its harm.

Comments

Popular posts from this blog

Mobile phone robbed from food delivery person, then climbed on a tall building, and hanged himself

پھوپھی اور ماموں کے کردار کا موازنہ Comparison of the Roles of Paternal Aunt (Phuphi) and Maternal Uncle (Mamu)

A One-Day Trip to the Scenic Areas of Barrie and Orillia